Воскресл еси от гроба христе тли смертныя избавль воспевающих жизнодавче вольное твое распятие

Добавил пользователь Владимир З.
Обновлено: 19.09.2024

Воскресные тропари – одни из древнейших христианских песнопений. Из их названия понятно, что с их помощью церковь воспевает событие, лежащее в основе Вселенской Церкви. Сам по себе тропарь – это песнопение, раскрывающее суть того или иного праздника, которое коротко, но емко и завершенно дает верующим представление о нем. Из названия понятно, что тропари Воскресения посвящены победе над смертью Иисуса Христа и содержат короткую молитву.

Например, тропарь воскресный 8 гласа восхваляет Спасителя, добровольно принявшего трехдневное погребение, и оканчивается прошением освободить всех молящихся от страданий.

Разделение воскресных тропарей по гласу

Поскольку Пасха Христова – самый главный христианский праздник, который воспоминается верующими еженедельно, воскресные тропари имеют свою особенность: они написаны в количестве восьми, и разделены на гласы. В примитивном понимании глас – это разновидность мелодий, в совокупности представляющих собой тысячелетний фонд религиозной музыки. Каждый тропарь имеет свою тематическую направленность – так, текст воскресного тропаря 7 гласа повествует об Иисусе, Крестом победившем смерть, иссушившем слезы мироносиц и повелевшем апостолам идти на проповедь, чтобы всему миру сообщить благую весть о Воскресении Христовом.

Воскресные тропари и кондаки: догматическая сокровищница Воскресения

Во время праздничного богослужения воскресные тропари восьми гласов занимают почетное место: хор поет их с особенной торжественностью, громко, тщательно и не торопясь пропевая слова, чтобы каждый, присутствующий в храме, смог проникнуться важностью момента.

Отдельное место среди тропарей Воскресения занимает Пасхальный тропарь: на протяжении всей Заутрени он исполняется огромное количество раз, и на Светлой Седмице является акцентом как церковной, так и домашней молитвы.

Слушать на видео Воскресные тропари и кондаки 8 гласов

Читать православный текст воскресных тропарей и кондак, восьми гласов

Воскресные Тропари и Кондаки.

Тропарь: Камени запечатану от иудей, / и воином стрегущим Пречистое Тело Твое, / воскресл еси тридневный, Спасе, / даруяй мирови жизнь. / Сего ради силы небесныя вопияху Ти, Жизнодавче: / слава воскресению Твоему, Христе, / слава Царствию Твоему, // слава смотрению Твоему, Едине Человеколюбче.

Кондак: Воскресл еси, яко Бог, из гроба во славе, / и мир совоскресил еси, / и естество человеческое яко Бога воспевает Тя, / и смерть исчезе. / Адам же ликует, Владыко, / Ева, ныне от уз избавляема, радуется зовущи: / Ты еси, Иже всем подая, // Христе, воскресение.

Тропарь: Егда снизшел еси к смерти, Животе Безсмертный, / тогда ад умертвил еси блистанием Божества, / егда же и умершия от преисподних воскресил еси, / вся силы небесныя взываху: // Жизнодавче, Христе Боже наш, слава Тебе.

Кондак: Воскресл еси от гроба, Всесильне Спасе, / и ад, видев чудо, ужасеся, / и мертвии восташа. / Тварь видящи срадуется Тебе, / и Адам свеселится, // и мир, Спасе мой, воспевает Тя присно.

Тропарь: Да веселятся небесная, / да радуются земная, / яко сотвори державу / мышцею Своею Господь, / попра смертию смерть, / Первенец мертвых бысть, / из чрева адова избави нас, // и подаде мирови велию милость.

Кондак: Воскресл еси днесь из гроба, Щедре, / и нас возвел еси от врат смертных. / Днесь Адам ликует, и радуется Ева, / вкупе же и пророцы с патриархи воспевают непрестанно // Божественную державу власти Твоея.

Тропарь: Светлую воскресения проповедь / от Ангела уведевше Господни ученицы / и прадеднее осуждение отвергша, / апостолом хвалящася глаголаху: / испровержися смерть, / воскресе Христос Бог, // даруяй мирови велию милость.

Кондак: Спас и Избавитель мой, / из гроба, яко Бог, воскреси от уз земнородныя, / и врата адова сокруши / и, яко Владыка, // воскресе тридневен.

Тропарь: Собезначальное Слово Отцу и Духови, / от Девы Рождшееся на спасение наше, / воспоим, вернии, и поклонимся, / яко благоволи Плотию взыти на Крест, / и смерть претерпети, / и воскресити умершия // славным Воскресением Своим.

Кондак: Ко аду, Спасе мой, сошел еси, / и врата сокрушивый, яко всесилен, / умерших, яко Создатель, воскресил еси, / и смерти жало сокрушил еси, / и Адам от клятвы избавлен бысть, Человеколюбче. / Темже вси зовем: // спаси нас, Господи.

Тропарь: Ангельския силы на гробе Твоем, / и стрегущии омертвеша, / и стояше Мария во гробе, / ищущи Пречистаго Тела Твоего. / Пленил еси ад, не искусився от него, / сретил еси деву, даруяй живот. / Воскресый из мертвых, // Господи, слава Тебе.

Кондак: Живоначальною дланию / умершия от мрачных удолий / Жизнодавец воскресив, всех Христос Бог, / воскресение подаде человеческому роду: / есть бо всех Спаситель, // воскресение, и живот, и Бог всех.

Тропарь: Разрушил еси Крестом Твоим смерть, / отверзл еси разбойнику рай, / мироносицам плач преложил еси, / и апостолом проповедати повелел еси, / яко воскресл еси, Христе Боже, // даруяй мирови велию милость.

Кондак: Не к тому держава смертная возможет держати человеки: / Христос бо сниде, сокрушая и разоряя силы ея. / Связуем бывает ад, / пророцы согласно радуются: / предста, глаголюще, Спас сущим в вере, // изыдите, вернии, в воскресение.

Тропарь: С высоты снизшел еси, Благоутробне, / погребение приял еси тридневное, / да нас свободиши страстей, // Животе и воскресение наше, Господи, слава Тебе.

Кондак: Воскрес из гроба, умершия воздвигл еси, / и Адама воскресил еси, и Ева ликует во Твоем воскресении, / и мирстии концы торжествуют, // еже из мертвых Возстанием Твоим, Многомилостиве.

Отпустительнии тропари воскреснии осми гласов,

с богородичны их, ипакои, и кондаки. И прокимени на утрени пред евангелием, и на литургии, и аллилуиаре.

Тропарь, глас 1: К амени запечатану от иудей, и воином стрегущим Пречистое Тело Твое, воскресл еси тридневный Спасе, даруяй мирови жизнь. Сего ради Силы Небесныя вопияху Ти Жизнодавче: слава Воскресению Твоему Христе. слава Царствию Твоему. слава смотрению Твоему, едине Человеколюбче.

Богородичен: Г авриилу вещавшу Тебе Дево, радуйся, со гласом воплощашеся всех Владыка, в Тебе святем кивоте, якоже рече праведный Давид, явилася еси ширшая Небес, поносивши Зиждителя Твоего. слава Всельшемуся в Тя. слава Прошедшему из Тебе. слава Свободившему нас Рождеством Твоим.

Ипакои: Р азбойничо покаяние рай окраде, плачь же мироносиц радость возвести, яко воскресл еси Христе Боже, подаяй мирови велию милость.

На Утрени прокимен, глас 1: Н ыне воскресну, глаголет Господь, положуся во спасение, не обинюся о нем. Стих: С ловеса Господня, словеса чиста: Таже, В сякое дыхание: Стих: Х валите Бога во святых Его: Е вангелие воскресно, ряд. П о 6-й песни,

Кондак, Подобен: Е гда приидеши: В оскресл еси яко Бог из гроба во славе, и мир совоскресил еси, и естество человеческое яко Бога воспевает Тя, и смерть исчезе. Адам же ликует, Владыко: Ева ныне от уз избавляема, радуется зовущи: Ты еси иже всем подая Христе воскресение.

Н а хвалитех стихиры воскресны по обычаю. С лава, стихира евангельская. И ныне, поем во вся недели,

Настоящий богородичен, глас 2: П реблагословенна еси Богородице Дево, воплощшим бо ся из Тебе ад пленися, Адам воззвася, клятва потребися, Ева свободися, смерть умертвися, и мы ожихом. тем воспевающе вопием: благословен Христос Бог благоволивый тако, слава Тебе.

С лавословие великое, и по скончании славословия, и трисвятаго, глаголем тропарь воскресный:

И в 1-й убо глас, и 3-й, 5-й, 7-й, глаголем сей:

Д несь спасение миру бысть, поем воскресшему из гроба и Начальнику жизни нашея: разрушив бо смертию смерть, победу даде нам, и велию милость.

В оскрес из гроба, и узы растерзал еси ада, разрушил еси осуждение смерти Господи, вся от сетей врага избавивый, явивый же Себе апостолом Твоим, послал еси я на проповедь, и теми мир Твой подал еси вселенней, едине многомилостиве.

На литургии прокимен: Б уди Господи милость твоя на нас, якоже уповахом на Тя. Ст их: Р адуйтеся праведнии о Господе, правым подобает похвала. А постол, ряд. Аллилуиа: Б ог даяй отмщение мне, и покоривый люди под мя. Стих: В еличаяй спасения царева, и творяй милость христу своему Давиду, и семени его до века.

Тропарь, глас 2: Е гда снизшел еси к смерти, Животе безсмертный, тогда ад умертвил еси блистанием Божества. егда же и умершия от преисподних воскресил еси, вся Силы Небесныя взываху: Жизнодавче Христе Боже наш, слава Тебе.

Б огородичен: В ся паче смысла, вся преславная Твоя Богородице таинства, чистоте запечатанной, и девству храниму, Мати позналася еси неложна, Бога рождши Истиннаго. Того моли спастися душам нашим.

Ипакои: П о страсти шедше во гроб жены, во еже помазати Тело Твое Христе Боже, видеша Ангелы во гробе, и ужасошася: глас бо слышаху от них, яко воскресе Господь, даруяй мирови велию милость.

На утрени, прокимен: В остани Господи Боже мой повелением, имже заповедал еси, и сонм людей обыдет Тя. Стих: Г осподи Боже мой на Тя уповах, спаси мя. Т аже евангелие воскресно ряд.

Кондак: В оскресл еси от гроба Всесильне Спасе, и ад видев чудо ужасеся, и мертвии восташа: тварь же видящи, срадуется Тебе, и Адам свеселится, и мир Спасе мой воспевает Тя присно.

На литургии прокимен: К репость моя и пение мое Господь, и бысть мне во спасение. Стих: Наказуя наказа мя Господь, смерти же не предаде мя. А постол, ряд. Аллилуиа: У слышит тя Господь в день печали, защитит тя имя Бога Иаковля. Стих: Г осподи спаси царя, и услыши ны, воньже аще день призовем тя. Е вангелие, ряд.

Тропарь, глас 3: Д а веселятся Небесная, да радуются земная, яко сотвори державу мышцею Своею Господь, попра смертию смерть, первенец мертвых бысть: из чрева адова избави нас, и подаде мирови велию милость.

Богородичен: Т я ходатайствовавшую спасение рода нашего, воспеваем Богородице Дево: плотию бо от Тебе восприятою Сын Твой, и Бог наш, Крестом восприим страсть, избави нас от тли, яко Человеколюбец.

Ипакои: У дивляя видением, орошая глаголании, блистаяйся Ангел, мироносицам глаголаше: что живаго ищете во гробе? воста истощивый гробы, тли пременителя разумейте непременнаго. рцыте Богови: коль страшна дела твоя, яко род спасл еси человеческий.

На утрени прокимен: Р цыте во языцех, яко Господь воцарися: ибо исправи вселенную, яже не подвижится. Стих: В оспойте Господеви песнь нову, воспойте Господеви вся земля. Е вангелие воскресно, ряд.

Кондак. Подобен: Д ева днесь: В оскресл еси днесь из гроба Щедре, и нас возвел еси от врат смертных. днесь Адам ликует, и радуется Ева: вкупе же и пророцы с патриархи воспевают непрестанно Божественную державу власти Твоея.

На литургии прокимен: П ойте Богу нашему, пойте, пойте Цареви нашему, пойте. Стих: В си языцы восплещите руками, воскликните Богу гласом радования. А постол, ряд. Аллилуиа: Н а тя Господи уповах, да не постыжуся во век. Стих: Б уди ми в Бога защитителя, и в дом прибежища, еже спасти мя. Е вангелие рядовое.

Тропарь, глас 4: С ветлую Воскресния проповедь, от Ангела уведевше Господни ученицы, и прадеднее осуждение отвергше, апостолом хвалящеся глаголаху: испровержеся смерть, воскресе Христос Бог, даруяй мирови велию милость.

Богородичен: Е же от века утаеное, и Ангелом несведомое таинство, Тобою Богородице сущим на земли явися Бог, в неслитном соединении воплощаемь, и Крест волею нас ради восприим, имже воскресив первозданнаго, спасе от смерти души наша.

Ипакои: Я же Твоего преславнаго востания, предтекшия мироносицы, апостолом проповедаху Христе, яко воскресл еси яко Бог, подаяй мирови велию милость.

На утрени прокимен: В оскресни Господи, помози нам, и избави нас имене Твоего ради. Стих: Б оже, ушима нашима услышахом, и отцы наши возвестиша нам.

Кондак. Подобен: Я вился еси днесь: С пас и Избавитель мой, из гроба яко Бог, воскреси от уз земнородныя: и врата адова сокруши, и яко Владыка воскресе тридневен.

На литургии прокимен: Я ко возвеличишася дела твоя Господи, вся премудростию сотворил еси. Стих: Б лагослови душе моя Господа, Господи Боже мой возвеличился еси зело. Аллилуиа: Н аляцы, и успевай, и царствуй истины ради, и кротости, и правды. Стих: Возлюбил еси правду, и возненавидел еси беззаконие.

Тропарь, глас 5: С обезначальное Слово Отцу и Духови, от Девы рождшееся на спасение наше, воспоим вернии, и поклонимся: яко благоволи плотию взыти на Крест, и смерть претерпети, и воскресити умершия славным Воскресением Своим.

Богородичен: Р адуйся, двере Господня непроходимая. радуйся, стено и покрове притекающих к Тебе. радуйся необуреваемое пристанище, и Неискусобрачная, рождшая плотию Творца Твоего и Бога: молящи не оскудевай о воспевающих, и кланяющихся рождеству Твоему.

Ипакои: А нгельским зраком ум смущающия, и Божественным востанием душею просвещаемыя, мироносицы апостолом благовествоваху: возвестите во языцех Воскресение, Господу содействующу чудесы, подающему нам велию милость.

На утрени прокимен: В оскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, яко Ты царствуеши во веки. Стих: И сповемся Тебе Господи всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.

Кондак. Подобен: С обезначальное слово: К о аду Спасе мой сошел еси, и врата сокрушивый яко всесилен, умерших яко Создатель, совоскресил еси, и смерти жало сокрушил еси: и Адам от клятвы избавлен бысть Человеколюбче. темже вси зовем: спаси нас Господи.

На литургии прокимен: Т ы Господи сохраниши ны, и соблюдеши ны от рода сего, и во век. Стих: С паси мя Господи, яко оскуде преподобный. Аллилуиа: М илости твоя Господи во век воспою, в род и род возвещу истину твою усты моими. Стих: Зане рекл еси: во век милость созиждется, на Небесех уготовится истина Твоя.

Тропарь, глас 6: А нгельския Силы на гробе Твоем, и стрегущии омертвеша, и стояше Мариа во гробе, ищущи Пречистаго Тела Твоего. пленил еси ад, не искусився от него: сретил еси деву, даруяй живот. Воскресый из мертвых Господи, слава Тебе.

Богородичен: Б лагословенную нарекий Твою Матерь, пришел еси на страсть вольным хотением, возсияв на Кресте, взыскати хотя Адама, глаголя Ангелом: срадуйтеся Мне, яко обретеся погибшая драхма. вся мудре устроивый Боже наш, слава Тебе.

Ипакои: В ольною и животворящею Твоею смертию Христе, врата адова сокрушив яко Бог: отверзл еси. нам древний рай, и воскрес, из мертвых, избавил еси от тления живот наш.

На утрени прокимен: Г осподи воздвигни силу Твою, и прииди во еже спасти нас. Стих: П асый Израиля вонми, наставляяй яко овча Иосифа.

Кондак: Ж ивоначальною дланию, умершия от мрачных удолий, Жизнодавец воскресив всех Христос Бог, воскресение подаде человеческому роду: есть бо всех Спаситель, Воскресение, и Живот и Бог всех.

На литургии прокимен: С паси Господи люди Твоя, и благослови достояние Твое. Стих: К тебе Господи воззову, Боже мой, да не премолчиши от мене. Аллилуиа: Ж ивый в помощи вышняго, в крове Бога Небеснаго водворится. Стих: Р ечет Господеви: заступник мой еси, и прибежище мое, Бог мой, и уповаю на Него.

Тропарь, глас 7: Р азрушил еси Крестом Твоим смерть, отверзл еси разбойнику рай, мироносицам плачь преложил еси, и апостолом проповедати повелел еси, яко воскресл еси Христе Боже, даруяй мирови велию милость.

Богородичен: Я ко нашего воскресния сокровище, на Тя надеющияся Всепетая, от рова и глубины прегрешений возведи. Ты бо повинныя греху спасла еси, рождшая Спасение наше: яже прежде рождества Дева, и в рождестве Дева, и по рождестве паки пребываеши Дева.

Ипакои: И же наш зрак восприемый, и претерпевый Крест плотски, спаси мя Воскресением Твоим Христе Боже, яко Человеколюбец.

На утрени прокимен: В оскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца. Стих: И сповемся Тебе Господи всем сердцем моим: повем вся чудеса Твоя.

Кондак: Н е ктому держава смертная возможет держати человеки, Христос бо сниде сокрушая и разоряя силы ея. связуемь бывает ад, пророцы согласно радуются, предста, глаголюще Спас сущим в вере: изыдите вернии в воскресение.

На литургии прокимен: Г осподь крепость людем Своим даст, Господь благословит люди Своя миром. Стих: П ринесите Господеви сынове Божии: принесите Господеви сыны овни. Аллилуиа: Б лаго есть исповедатися Господеви, и пети имени Твоему Вышний. Стих: В озвещати заутра милость Твою, и истину Твою на всяку нощь.

Тропарь, глас 8: С высоты снизшел еси Благоутробне, погребение приял еси тридневное, да нас свободиши страстей, Животе и Воскресение наше, Господи слава Тебе.

Богородичен: И же нас ради рождейся от Девы, и распятие претерпев Благий, испровергий смертию смерть, и Воскресение явлей яко Бог, не презри яже создал еси рукою Твоею. яви человеколюбие Твое Милостиве, приими рождшую Тя Богородицу молящуюся за ны, и спаси Спасе наш люди отчаянныя.

Ипакои: Мироносицы Жизнодавца предстоящия гробу, Владыку искаху в мертвых безсмертнаго, и радость благовещения от Ангела приемшия, апостолом возвещаху: яко воскресе Христос Бог, подаяй мирови велию милость.

На утрени прокимен: В оцарится Господь во век, Бог твой Сионе в род и род. Стих: Х вали душе моя Господа, восхвалю Господа в животе моем.

Кондак. Подобен: Я ко начатки: В оскрес из гроба, умершия воздвигл еси, и Адама воскресил еси, и Ева ликует во Твоем Воскреснии: и мирстии концы торжествуют: еже из мертвых востанием Твоим, Многомилостиве.

На Литургии прокимен: П омолитеся, и воздадите Господеви Богу нашему. Стих: В едом во Иудеи Бог, во Израили велие имя Его. Аллилуиа: П риидите возрадуемся Господеви, воскликнем Богу Спасителю нашему. Стих: П редварим лице Его во исповедании, и во псалмех воскликнем Ему.

Господь Вседержитель (Пантократор). Византийская мозаика

Ка́мени запеча́тану от иуде́й / и во́ином стрегу́щим Пречи́стое Те́ло Твое́, / воскре́сл еси́ тридне́вный, Спа́се, / да́руяй ми́рови жи́знь. / Сего́ ра́ди си́лы небе́сныя вопия́ху Ти́, Жизнода́вче: / сла́ва воскресе́нию Твоему́, Христе́, / сла́ва Ца́рствию Твоему́, / сла́ва смотре́нию Твоему́, еди́не Человеколю́бче.

Перевод: Хотя камень был опечатан иудеями, и воины стерегли пречистое тело Твое, воскрес Ты в третий день, Спаситель, даруя миру жизнь. Потому Силы небесные взывали к Тебе, Податель жизни: "Слава воскресению Твоему, Христе; слава Царству Твоему; слава промыслу Твоему, Единый Человеколюбец!"

Тропарь 1-го гласа говорит о том, что даже суровая стража у гроба Господня не помешала Иисусу Христу воскреснуть из мертвых на третий день, даруя жизнь миру. Поэтому Силы Небесные прославляют Господа-Человеколюбца.

Кондак

Воскре́сл еси́ я́ко Бо́г из гро́ба во сла́ве, / и ми́р совоскреси́л еси́; / и естество́ челове́ческое я́ко Бо́га воспева́ет Тя́, и сме́рть исчезе́; / Ада́м же лику́ет, Влады́ко; / Е́ва ны́не от у́з избавля́ема ра́дуется, зову́щи: / Ты́ еси́, И́же все́м подая́, Христе́, воскресе́ние.

Перевод: Воскрес Ты, как Бог, из гроба во славе / и мир с Собою воскресил. / И естество человеческое как Бога воспело Тебя, / и исчезла смерть. / Адам торжествует, Владыка, / и Ева ныне, от уз избавляемая, радуется, взывая: / "Ты, Христе, всем даруешь воскресение!"

Кондак 1-го гласа говорит о Воскресении Иисуса Христа из гроба и исчезновении смерти, чему радуется все человечество вместе с Адамом и Евой.

Тропарь, глас 2:

Егда́ снизше́л еси́ к сме́рти, Животе́ Безсме́ртный, / тогда́ а́д умертви́л еси́ блиста́нием Божества́: / егда́ же и уме́ршия от преиспо́дних воскреси́л еси́, / вся́ си́лы небе́сныя взыва́ху: / Жизнода́вче, Христе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.

Перевод: Когда сошел Ты к смерти, Жизнь бессмертная, тогда ад умертвил Ты сиянием Божества. Когда же Ты и умерших из преисподней воскресил, все Силы Небесные взывали: "Податель жизни, Христе Боже наш, слава Тебе!"

В тропаре 2-го гласа говорится о том, что Иисус Христос сошел в ад, разрушил его и освободил оттуда ветхозаветных праведников.

Кондак

Воскре́сл еси́ от гро́ба, Всеси́льне Спа́се, / и а́д ви́дев чу́до, ужасе́ся, / и ме́ртвии воста́ша; / тва́рь же ви́дящи сра́дуется Тебе́, / и Ада́м свесели́тся, / и ми́р, Спа́се мо́й, воспева́ет Тя́ при́сно.

Перевод: Воскрес Ты из гроба, всесильный Спаситель, / и ад, увидев это чудо ужасался, / и мертвые восставали. / И все творение, видя это, радуется с Тобой, и Адам веселится, / и мир Тебя, Спаситель мой, / прославляет непрестанно.

В кондаке 2-го гласа говорится о том, что ад ужаснулся чуду Воскресения Спасителя и, видя это, весь мир непрестанно славит Господа.

Тропарь, глас 3:

Да веселя́тся небе́сная, / да ра́дуются земна́я, / я́ко сотвори́ держа́ву / мы́шцею Свое́ю Госпо́дь, / попра́ сме́ртию сме́рть, / пе́рвенец ме́ртвых бы́сть; / из чре́ва а́дова изба́ви на́с, / и подаде́ ми́рови ве́лию ми́лость.

Перевод: Да веселится все небесное, да радуется все земное, ибо явил могущество руки Своей Господь: попрал смертию смерть, сделался первенцем из мертвых, из чрева ада избавил нас и даровал миру великую милость.

Тропарь 3-го гласа воспевает Спасителя, как поправшего Своим Воскресением смерть, первенца из мертвых, и содержит призыв к молящимся радоваться и веселиться всем миром.

Кондак

Воскре́сл еси́ дне́сь из гро́ба, Ще́дре, / и на́с возве́л еси́ от вра́т сме́ртных; / дне́сь Ада́м лику́ет, и ра́дуется Е́ва, / вку́пе же и проро́цы с патриа́рхи воспева́ют непреста́нно / Боже́ственную держа́ву вла́сти Твоея́.

Перевод: Воскрес Ты в сей день из гроба, Милосердный / и вывел нас из врат смерти. / В сей день Адам ликует и радуется Ева, / а вместе с ними и пророки с патриархами воспевают непрестанно / божественную мощь власти Твоей.

Кондак 3-го гласа воспевает Милостивого Господа, выведшего Своим Воскресением нас из врат смерти.

Тропарь, глас 4:

Све́тлую воскресе́ния про́поведь / от А́нгела уве́деша Госпо́дни учени́цы / и пра́деднее осужде́ние отве́ргша, / апо́столом хва́лящася глаго́лаху: / испрове́ржеся сме́рть, / воскре́се Христо́с Бо́г, / да́руяй ми́рови ве́лию ми́лость.

Перевод: Радостную весть о воскресении узнав от Ангела, и избавившись от прародительского осуждения, Господни ученицы апостолам возглашали, торжествуя: "Низвержена смерть, воскрес Христос Бог, дарующий миру великую милость!"

Тропарь 4 гласа упоминает жен-мироносиц, которые первыми из смертных узнали о чуде Воскресения и сообщили о нем апостолам.

Кондак

Спа́с и Изба́витель мо́й / из гро́ба, я́ко Бо́г, / воскреси́ от у́з земноро́дныя, / и врата́ а́дова сокруши́, / и я́ко Влады́ка воскре́се тридне́вен.

Перевод: Спаситель и Избавитель мой от гроба, / как Бог воскресил из оков на земле рожденных, / и врата ада сокрушил, / и как Владыка воскрес на третий день.

В кондаке 4-го гласа поется о Спасителе, освободившем человечество от оков, сокрушившем врата ада и воскресшем на третий день.

Тропарь, глас 5:

Собезнача́льное Сло́во Отцу́ и Ду́хови, / от Де́вы ро́ждшееся на спасе́ние на́ше, / воспои́м, ве́рнии, и поклони́мся, / я́ко благоволи́ пло́тию взы́ти на кре́ст, / и сме́рть претерпе́ти, / и воскреси́ти уме́ршия / сла́вным воскресе́нием Свои́м.

Перевод: Слово, безначальное подобно Отцу и Духу, от Девы родившееся для спасения нашего, воспоем, верные, и поклонимся Ему, ибо благоволил Он плотию взойти на Крест, и смерть претерпеть, и воскресить умерших славным воскресением Своим.

Тропарь 5-го гласа предлагает православным христианам восхвалить Иисуса Христа, добровольно взошедшего на Крест ради нашего спасения.

Кондак

Ко а́ду, Спа́се мо́й, соше́л еси́, / и врата́ сокруши́вый я́ко Всеси́лен, / уме́рших я́ко Созда́тель совоскреси́л еси́, / и сме́рти жа́ло сокруши́л еси́, / и Ада́м от кля́твы изба́влен бы́сть, / Человеколю́бче, те́мже вси́ зове́м: / спаси́ на́с, Го́споди.

Перевод: Во ад сошел Ты, Спаситель мой, / и врата его сокрушив, как Всемогущий, / как Творец умерших воскресил с Собою, / и жало смерти уничтожил, [Христе,] / и Адама от проклятия избавил, Человеколюбец. / Потому все мы восклицаем Тебе: / "Спаси нас, Господи!"

В кондаке 5-го гласа повествуется о сошествии Спасителя в ад, уничтожении Им жала смерти и избавлении Адама от проклятия.

Тропарь, глас 6:

А́нгельския си́лы на гро́бе Твое́м, / и стрегу́щии омертве́ша, / и стоя́ше Мари́я во гро́бе, / и́щущи Пречи́стаго Те́ла Твоего́. / Плени́л еси́ а́д, не искуси́вся от него́; / сре́тил еси́ Де́ву, да́руяй живо́т. / Воскресы́й из ме́ртвых. Го́споди, сла́ва Тебе́.

Перевод: Ангельские Силы – при гробе Твоем, и охранявшие его омертвели, а Мария стояла в гробнице и искала пречистое тело Твое. Ты опустошил ад, не потерпев от него, Ты встретил Деву, дарующий жизнь. Воскресший из мертвых, Господи, слава Тебе!

В тропаре 6-го гласа поется об оцепенении стражников, охранявших гроб и увидевших явление Ангелов, и об ученице Христовой - Марии Магдалине, которая пришла искать мертвое тело Господа и не нашла его.

Кондак

Живонача́льною дла́нию / уме́ршия от мра́чных удо́лий, / Жизнода́вец, воскреси́в все́х Христо́с Бо́г, / воскресе́ние подаде́ челове́ческому ро́ду: / е́сть бо все́х Спаси́тель, / воскресе́ние и живо́т, и Бо́г все́х.

Перевод: Живоначальною Своею дланию / из мрачных глубин всех умерших воскресив, / Податель жизни Христос Бог, / воскресение даровал человеческой природе, / ибо Он – Спаситель всех, воскресение и жизнь / и Бог всего!

Кондак 6-го гласа восхваляет Подателя жизни Христа Бога, даровавшего воскресение всему роду человеческому.

Тропарь, глас 7:

Разруши́л еси́ Кресто́м Твои́м сме́рть, / отве́рзл еси́ разбо́йнику ра́й, / мироно́сицам пла́ч преложи́л еси́, / и апо́столом пропове́дати повеле́л еси́, / я́ко воскре́сл еси́, Христе́ Бо́же, / да́руяй ми́рови / ве́лию ми́лость.

Перевод: Сокрушил Ты Крестом Своим смерть, открыл разбойнику рай, плач мироносиц в радость изменил и Своим апостолам проповедовать повелел, что Ты воскрес, Христе Боже, даруя миру великую милость.

В тропаре 7-го гласа говорится о том, что Господь сокрушил Своим Крестом смерть, открыл разбойнику рай, направил апостолов на проповедь, даруя миру великую милость.

Кондак

Не ктому́ держа́ва сме́ртная / возмо́жет держа́ти челове́ки: / Христо́с бо сни́де, сокруша́я и разоря́я си́лы ея́; / связу́емь быва́ет а́д, / проро́цы согла́сно ра́дуются, / предста́, глаго́люще, Спа́с су́щим в ве́ре: / изыди́те, ве́рнии, в воскресе́ние.

Перевод: Уже не сможет более удерживать людей власть смерти, / ибо сошел Христос сокрушая и разоряя силы ее. / Ад связан, пророки согласно радуются: / "Явился, – говорят, – Спаситель тем, кто в вере; / выходите, верные для воскресения!"

В кондаке 7-го гласа говорится о том, что смерть больше не властна над людьми, потому что Иисус Христос уничтожил ее.

Тропарь, глас 8:

С высоты́ снизше́л еси́, Благоутро́бне, / погребе́ние прия́л еси́ тридне́вное, / да на́с свободи́ши страсте́й, / Животе́ и воскресе́ние на́ше. Го́споди, сла́ва Тебе́.

Перевод: С высоты сошел Ты, милосердный, благоволил пребыть три дня во гробе, чтобы нас освободить от страстей, – жизнь и воскресение наше, Господи, слава Тебе!

Кондак

Воскре́с из гро́ба, уме́ршия воздви́гл еси́, / и Ада́ма воскреси́л еси́, / и Е́ва лику́ет во Твое́м воскресе́нии, / и мирсти́и концы́ торжеству́ют / е́же из ме́ртвых воста́нием Твои́м, Многоми́лостиве.

Перевод: Восстав из гроба, умерших Ты воздвиг, / и Адама воскресил, / и Ева ликует о Твоем воскресении, / и пределы мира торжествуют / о Твоем восстании из мертвых, Многомилостивый.

тропарь воскресный

Православное воскресное богослужение

Происхождение тропаря

Тропарь является одним из наиболее древних жанров церковной гимнографии. Уже в 4 веке он использовался христианами на территории Египта и Малой Азии. Первоначально тропарь представлял собой ритмичную прозу. Он выполнял роль небольшого припева, комментария к читаемым на богослужениях текстам. Тропари заменили собой более древние гимны, которые выполняли похожую функцию.

Позднее тропарь обрёл стихотворную форму. Особое развитие он получил в Византии, где уже к 5 веку обрёл своё нынешнее значение. Наиболее известным автором тропарей считается живший в то время святой Роман Сладкопевец.

Виды тропарей

Православные христиане прибегают к отпустительным тропарям и в домашней молитве. Например, в церковные праздники или дни памяти святых можно добавлять соответствующие тропари в утреннее или вечернее правило.

Многие тропари имеют названия, указывающие на их содержание. Например, Богородичен посвящён Божьей Матери. Воскресен (тропарь воскресный) прославляет Воскресение Христово, а Покаянен является мольбой Богу о прощении грехов. Для каждого лика святости (ангелы, мученики, преподобные и т.п.) существуют отдельные общие тропари. Они различаются между собой лишь именем упоминаемого праведника. К этим текстам прибегают при прославлении праведника, не имеющего собственного отпустительного тропаря.

Тропарь воскресный

На каждый день недели есть соответствующие тропари различных гласов. Стоит отметить, что начало богослужебного дня приходится на вечер предыдущего. Поэтому, например, тропари вторника начинают петь или читать ещё на вечернем богослужении понедельника. Кратко опишем тропари каждого дня.

Песнопения понедельника посвящены святым бесплотным силам – ангелам. Тропари вторника прославляют библейских пророков. В среду и пятницу Церковь вспоминает крестные страдания и смерть Христа. Тропари четверга посвящены святым апостолам и Николаю Угоднику. Субботними же песнопениями прославляются все христианские праведники. Также в этот день Церковь молится за усопших.

Наконец, все 8 гласов воскресных тропарей торжественно повествуют о свершившимся на третий день после смерти Воскресении Спасителя и последующих событиях. Среди них, например, сошествие Сына Божьего в ад и освобождение пребывавших там ветхозаветных праведников. Или явление ангела стражникам, охранявшим гробницу Христа.

Также упоминаются жены-мироносицы, которые первыми узнали о Его восстании из мертвых. Воспоминается распятый разбойник, который покаялся перед смертью и первым вошёл в рай. Тропарь воскресный по гласу 5 призывает христиан восхвалять Спасителя Иисуса Христа и поклоняться ему.

Тропари воскресные (с русским переводом)

Тропарь, глас 1

Ка́мени запеча́тану от иуде́й / и во́ином стрегу́щим Пречи́стое Те́ло Твое́, / воскре́сл еси́ тридне́вный, Спа́се, / да́руяй ми́рови жи́знь. / Сего́ ра́ди си́лы небе́сныя вопия́ху Ти́, Жизнода́вче: / сла́ва воскресе́нию Твоему́, Христе́, /сла́ва Ца́рствию Твоему́, / сла́ва смотре́нию Твоему́, еди́не Человеколю́бче.

Тропарь, глас 2

Егда́ снизше́л еси́ к сме́рти, Животе́ Безсме́ртный, / тогда́ а́д умертви́л еси́ блиста́нием Божества́: / егда́ же и уме́ршия от преиспо́дних воскреси́л еси́, / вся́ си́лы небе́сныя взыва́ху: / Жизнода́вче, Христе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.

Тропарь, глас 3

Да веселя́тся небе́сная, / да ра́дуются земна́я, / я́ко сотвори́ держа́ву / мы́шцею Свое́ю Госпо́дь, / попра́ сме́ртию сме́рть, / пе́рвенец ме́ртвых бы́сть; / из чре́ва а́дова изба́ви на́с, / и подаде́ ми́рови ве́лию ми́лость.

Перевод: Да веселится все небесное, да радуется все земное, ибо явил могущество руки Своей Господь: попрал смертию смерть, сделался первенцем из мертвых, из чрева ада избавил нас и даровал миру великую милость.

Тропарь, глас 4

Све́тлую воскресе́ния про́поведь / от А́нгела уве́деша Госпо́дни учени́цы / и пра́деднее осужде́ние отве́ргша, / апо́столом хва́лящася глаго́лаху: / испрове́ржеся сме́рть, / воскре́се Христо́с Бо́г, / да́руяй ми́рови ве́лию ми́лость.

Тропарь, глас 5

Собезнача́льное Сло́во Отцу́ и Ду́хови, / от Де́вы ро́ждшееся на спасе́ние на́ше, / воспои́м, ве́рнии, и поклони́мся, / я́ко благоволи́ пло́тию взы́ти на кре́ст, / и сме́рть претерпе́ти, / и воскреси́ти уме́ршия / сла́вным воскресе́нием Свои́м.

Перевод: Слово, безначальное подобно Отцу и Духу, от Девы родившееся для спасения нашего, воспоем, верные, и поклонимся Ему, ибо благоволил Он плотию взойти на Крест, и смерть претерпеть, и воскресить умерших славным воскресением Своим.

Тропарь, глас 6

А́нгельския си́лы на гро́бе Твое́м, / и стрегу́щии омертве́ша, / и стоя́ше Мари́я во гро́бе, / и́щущи Пречи́стаго Те́ла Твоего́. / Плени́л еси́ а́д, не искуси́вся от него́; / сре́тил еси́ Де́ву, да́руяй живо́т. / Воскресы́й из ме́ртвых. Го́споди, сла́ва Тебе́.

Перевод: Ангельские Силы – при гробе Твоем, и охранявшие его омертвели, а Мария стояла в гробнице и искала пречистое тело Твое. Ты опустошил ад, не потерпев от него, Ты встретил Деву, дарующий жизнь. Воскресший из мертвых, Господи, слава Тебе!

Тропарь, глас 7

Разруши́л еси́ Кресто́м Твои́м сме́рть, / отве́рзл еси́ разбо́йнику ра́й, / мироно́сицам пла́ч преложи́л еси́, / и апо́столом пропове́дати повеле́л еси́, / я́ко воскре́сл еси́, Христе́ Бо́же, / да́руяй ми́рови / ве́лию ми́лость.

Перевод: Сокрушил Ты Крестом Своим смерть, открыл разбойнику рай, плач мироносиц в радость изменил и Своим апостолам проповедовать повелел, что Ты воскрес, Христе Боже, даруя миру великую милость.

Тропарь, глас 8

С высоты́ снизше́л еси́, Благоутро́бне, / погребе́ние прия́л еси́ тридне́вное, / да на́с свободи́ши страсте́й, / Животе́ и воскресе́ние на́ше. Го́споди, сла́ва Тебе́.

Перевод: С высоты сошел Ты, милосердный, благоволил пребыть три дня во гробе, чтобы нас освободить от страстей, – жизнь и воскресение наше, Господи, слава Тебе!

Читайте также: