Адама воздвиг от тли толкование

Добавил пользователь Дмитрий К.
Обновлено: 19.09.2024

Предвари́вшия у́тро я́же о Мари́и, и обре́тшия ка́мень отва́лен от гро́ба, слы́шаху от Ангела: во све́те присносу́щнем Су́щаго, с ме́ртвыми что и́щете, я́ко челове́ка? Ви́дите гро́бныя пелены́, тецы́те, и миру пропове́дите, я́ко воста́ Госпо́дь, умертви́вый смерть, я́ко есть Сын Бо́га, спаса́ющаго род челове́ческий.

Песнь 4

Ирмо́с: На боже́ственней стра́жи, богоглаго́ливый Авваку́м да ста́нет с на́ми и пока́жет светоно́сна а́нгела, я́сно глаго́люща: днесь спасе́ние ми́ру, я́ко воскре́се Христо́с, яко всеси́лен.

Христо́с воскре́се из ме́ртвых.

Му́жеский у́бо пол, я́ко разве́рзый де́вственную утро́бу, яви́ся Христо́с: я́ко челове́к же, Агнец нарече́ся: непоро́чен же, яко невку́сен скве́рны, на́ша Па́сха, и яко Бог и́стинен соверше́н рече́ся.

Христо́с воскре́се из ме́ртвых.

Яко единоле́тный а́гнец, благослове́нный нам вене́ц Христо́с, во́лею за всех закла́н бысть, Па́сха чисти́тельная, и па́ки из гро́ба кра́сное пра́вды нам возсия́ Со́лнце.

Христо́с воскре́се из ме́ртвых.

Богооте́ц у́бо Давид, пред се́нным ковче́гом скака́ше игра́я, людие же Бо́жии святи́и, образов сбытие зря́ще, весели́мся боже́ственне, я́ко воскре́се Христо́с, я́ко всеси́лен.

Богородичны:

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Созда́вый Ада́ма, Твоего пра́отца, Чи́стая, зи́ждется от Тебе́, и сме́ртное жили́ще разори́ Свое́ю сме́ртию днесь, и озари́ вся боже́ственными блиста́ньми воскресе́ния.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Его́же родила́ еси́ Христа́, прекра́сно из ме́ртвых возсия́вша, Чи́стая, зря́щи, до́брая и непоро́чная в же́нах и кра́сная, днесь во спасе́ние всех, со апо́столы ра́дующися, Того́ прославля́й.

Песнь 5

Ирмо́с: Утреню́ем у́треннюю глубоку́, и вме́сто ми́ра песнь принесе́м Влады́це, и Христа́ узри́м, Пра́вды Со́лнце, всем жизнь возсия́юща.

Христо́с воскре́се из ме́ртвых.

Безме́рное Твое́ благоутро́бие а́довыми у́зами содержи́мии зря́ще, к све́ту идя́ху Христе́, весе́лыми нога́ми, Па́сху хваля́ще ве́чную.

Христо́с воскре́се из ме́ртвых.

Присту́пим, свещено́снии, исходя́щу Христу́ из гро́ба я́ко жениху́, и спра́зднуим любопра́зднственными чи́нми Па́сху Бо́жию спаси́тельную.

Богородичны:

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Просвеща́ется боже́ственными луча́ми и живоно́сными воскресе́ния Сы́на Твоего́, Богома́ти Пречи́стая, и ра́дости исполня́ется благочести́вых собра́ние.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Не разве́рзл еси́ врата́ де́вства в воплоще́нии, гро́ба не разру́шил еси́ печа́тей, Царю́ созда́ния: отонуду́же воскре́сшаго Тя зря́щи, Ма́ти ра́довашеся.

Песнь 6

Ирмо́с: Снизше́л еси́ в преиспо́дняя земли́ и сокруши́л еси́ вереи́ ве́чныя, содержа́щия свя́занныя Христе́, и тридне́вен, я́ко от кита́ Ио́на, воскре́сл еси́ от гро́ба.

Христо́с воскре́се из ме́ртвых.

Сохрани́в це́ла знаме́ния, Христе́, воскре́сл еси́ от гро́ба, ключи́ Де́вы невреди́вый в рождестве́ Твое́м, и отве́рзл еси́ нам ра́йския две́ри.

Христо́с воскре́се из ме́ртвых.

Спа́се мой, живо́е же и неже́ртвенное заколе́ние, я́ко Бог Сам Себе́ во́лею приве́д Отцу́, совоскре́сил еси́ всеро́днаго Ада́ма, воскре́с от гро́ба.

Богородичны:

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Возведе́ся дре́вле держи́мое сме́ртию и тле́нием, Воплоти́вшимся от Твоего́ пречи́стаго чре́ва, к нетле́нней и присносу́щней жи́зни, Богоро́дице Де́во.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Сни́де в преиспо́дняя земли́, в ложе́сна Твоя́, Чи́стая, cше́дый, и всели́выйся и воплоти́выйся па́че ума́, и воздви́же с Собо́ю Ада́ма, воскре́с от гро́ба.

Аще и во гроб снизше́л еси́, Безсме́ртне, но а́дову разру́шил еси́ си́лу, и воскре́сл еси́ я́ко победи́тель, Христе́ Бо́же, же́нам мироно́сицам веща́вый: ра́дуйтеся, и Твои́м апо́столом мир да́руяй, па́дшим подая́й воскресе́ние.

Икос

Еже пре́жде со́лнца, Со́лнце заше́дшее иногда́ во гроб, предвари́ша ко утру́, и́щущия я́ко дне мироно́сицы де́вы, и дру́га ко друзе́й вопия́ху: О други́ни! прииди́те, воня́ми пома́жем те́ло живоно́сное и погребе́нное, плоть Воскреси́вшаго па́дшаго Ада́ма, лежа́щую во гро́бе. Иде́м, потщи́мся якоже волсви́, и поклони́мся, и принесе́м ми́ра я́ко дары́, не в пе́ленах, но в плащани́це Обви́тому, и пла́чим, и возопии́м: о Влады́ко, воста́ни, па́дшим подая́й воскресе́ние.

Воскресе́ние Христо́во ви́девше, поклони́мся Свято́му Го́споду Иису́су, Еди́ному безгре́шному, Кресту́ Твоему́ покланя́емся, Христе́, и свято́е воскресе́ние Твое́ пое́м и сла́вим: Ты бо еси́ Бог наш, ра́зве Тебе́ ино́го не зна́ем, и́мя Твое́ имену́ем. Прииди́те вси ве́рнии, поклони́мся свято́му Христо́ву воскресе́нию: се, бо прии́де Кресто́м ра́дость всему́ ми́ру. Всегда́ благословя́ще Го́спода, пое́м воскресе́ние Его́: распя́тие бо претерпе́в, сме́ртию смерть разруши́. (Трижды)

Воскре́с Иисус от гро́ба, я́коже про́рече, даде́ нам живо́т ве́чный и ве́лию ми́лость. (Трижды)

Песнь 7

Ирмо́с: Отроки от пе́щи изба́вивый, быв челове́к, стра́ждет я́ко сме́ртен, и стра́стию сме́ртное в нетле́ния облачи́т благоле́пие, Еди́н благослове́н отце́в Бог, и препросла́влен.

Христо́с воскре́се из ме́ртвых.

Же́ны с ми́ры богому́дрыя в след Тебе́ теча́ху: Его́же я́ко ме́ртва со слеза́ми иска́ху, поклони́шася ра́дующияся Живо́му Бо́гу, и Па́сху тайную Твои́м, Христе́, ученико́м благове́стиша.

Христо́с воскре́се из ме́ртвых.

Сме́рти пра́зднуем умерщвле́ние, а́дово разруше́ние, ино́го жития́ ве́чнаго нача́ло, и игра́юще пое́м Вино́внаго, еди́наго благослове́ннаго отце́в Бо́га и препросла́вленнаго.

Христо́с воскре́се из м е́ ртвых.

Яко вои́стинну свяще́нная и всепра́зднственная, сия спаси́тельная нощь, и светоза́рная, светоно́снаго дне, воста́ния сущи провозве́стница: в не́йже безле́тный Свет из гро́ба пло́тски всем возсия́.

Богородичны:

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Умертви́в Сын Твой смерть, Всенепоро́чная, днесь, всем сме́ртным пребыва́ющий живо́т во ве́ки веко́в дарова́, Еди́н благослове́нный отце́в Бог и препросла́вленный.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Всем ца́рствуяй созда́нием, быв челове́к, всели́ся в Твою, Богоблагода́тная, утро́бу, и распя́тие претерпе́в и смерть, воскре́се боголе́пно, совозста́вив нас я́ко всеси́лен.

Песнь 8

Ирмо́с: Сей нарече́ нный и святы́й день, еди́н суббо́т Царь и Госпо́дь, пра́здников пра́здник, и торжество́ есть торже́ств: в о́ньже благослови́м Христа́ во ве́ки.

Христо́с воскре́се из ме́ртвых.

Прииди́те, но́ваго виногра́да рожде́ния, боже́ственнаго весе́лия, в нарочи́том дни воскресе́ния, Ца́рствия Христо́ва приобщи́мся, пою́ще Его́ я́ко Бо́га во ве́ки.

Христо́с воскре́се из ме́ртвых.

Возведи́ окре́ст о́чи твои́, Сио́не, и виждь: се бо приидо́ша к тебе́, я́ко богосве́тлая свети́ла, от за́пада, и се́вера, и мо́ря, и восто́ка ча́да твоя́, в тебе́ благословящая Христа́ во ве́ки.

Троичен: Пресвята́я Тро́ице Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Отче Вседержи́телю, и Сло́ве, и Душе́, треми́ соединя́емое во ипоста́сех Естество́, Пресуще́ственне и Пребоже́ственне, в Тя крести́хомся, и Тя благослови́м во вся ве́ки.

Богородичны:

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Прии́де Тобо́ю в мир Госпо́дь, Де́во Богоро́дице, и чре́во а́дово расто́рг, сме́ртным нам воскресе́ние дарова́: те́мже благослови́м Его́ во ве́ки.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Всю низложи́в сме́рти держа́ву Сын Твой, Де́во, Свои́м воскресе́нием, а́ко Бог кре́пкий совозне́се нас и обожи́: те́мже воспева́ем Его́ во ве́ки.

Песнь 9

Припев: Величи́т душа́ моя воскре́сшаго тридне́вно от гро́ба Христа́ Жизнода́вца.

Ирмо́с: Свети́ся, свети́ся, но́вый Иерусали́ме: сла́ва бо Госпо́дня на тебе́ возсия́, лику́й ныне, и весели́ся, Сио́не! Ты же, Чи́стая, красуйся, Богоро́дице, о воста́нии Рождества́ Твоег о́ .

Припев: Христо́с но́вая Па́сха, же́ртва жива́я, Агнец Бо́жий, взе́мляй грехи́ ми́ра.

О, боже́ственнаго! О, любе́знаго! О, сладча́йшаго Твоего́ гла́са! С на́ми бо нело́жно обеща́лся еси́ бы́ти, до сконча́ния ве́ка, Христе́, Его́же ве́рнии, утвержде́ние наде́жды иму́ще, ра́дуемся.

Припев: Ангел вопия́ше Благода́тней: чи́стая Де́во, ра́дуйся, и па́ки реку, ра́дуйся! Твой Сын воскре́се тридне́вен от гро́ба, и ме́ртвыя воздви́гнувый, лю́дие, весели́теся.

О, Па́сха ве́лия и свяще́ннейшая, Христе́! О му́дросте, и Сло́ве Бо́жий, и Cи́ло! Подава́й нам истее Тебе́ причаща́тися, в невече́рнем дни Ца́рствия Твоего́.

Богородичны:

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Согласно, Де́во, Тебе́ блажим ве́рнии: ра́дуйся, две́ре Госпо́дня, ра́дуйся гра́де одушевле́нный; ра́дуйся, Ея́же ра́ди нам ны́не возсия́ свет из Тебе́ Рожде́ннаго из ме́ртвых воскре́сения.

Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.

Весели́ся и ра́дуйся, боже́ственная две́ре Све́та: заше́дый бо Иису́с во гроб, возсия́, просия́в со́лнца светле́е, и ве́рныя вся озари́в, богора́дованная Влады́чице.

Ексапостиларий самогласен

Пло́тию усну́в, я́ко мертв, Царю и Го́споди, тридне́вен воскре́сл еси́, Ада́ма воздви́г от тли, и упраздни́в смерть: Па́сха нетле́ния, ми́ра спасе́ние. (Трижды)

Стихиры Пасхи, глас 5-й:

Стих: Да воскре́снет Бог, и расточа́тся врази́ Его́.

Па́сха свяще́нная нам днесь показа́ся: Па́сха но́ва свята́я, Па́сха таи́нственная, Па́сха всечестна́я, Па́сха Христо́с Изба́витель: Па́сха непоро́чная, Па́сха вели́кая, Па́сха ве́рных, Па́сха, две́ри ра́йския нам отверза́ющая, Па́сха всех освяща́ющая ве́рных.

Стих : Яко исчеза́ет дым, да исче́знут.

Прииди́те от видения же́ны благове́стницы, и Сио́ну рцы́те: приими́ от нас ра́дости благове́щения Воскресе́ния Христо́ва; красу́йся, лику́й и ра́дуйся, Иерусали́ме, Царя́ Христа́ узре́в из гро́ба, яко жениха́ происходя́ща.

Стих: Та́ко да поги́бнут гре́шницы от лица́ Бо́жия, а пра́ведницы да возвеселя́тся.

Мироно́сицы же́ны, утру глубо́ку, предста́вша гро́бу Живода́вца, обрето́ша Ангела, на ка́мени седяща, и той провеща́в им, си́це глаго́лаше: что и́щете жива́го с ме́ртвыми? Что пла́чете Нетле́ннаго во тли? Ше́дше пропове́дите учеником Его.

Стих: Сей день, егоже сотвори́ Госпо́дь, возра́дуемся и возвесели́мся в онь.

Па́сха кр а́ сная, Па́сха, Госпо́дня Па́сха! Па́сха всечестна́я нам возсия́. Па́сха! Ра́достию друг друга обы́мем. О Па́сха! Избавле́ние ско́рби, и́бо из гро́ба днесь я́ко от черто́га возсия́в Христо́с, же́ны ра́дости испо́лни, глаго́ля: пропове́дите апо́столом.

Сла́ва Отцу и Сы́ну и Свято́му Духу. И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. А ми́нь.

Воскресе́ния день, и просвети́мся торжество́м, и друг дру́га обы́мем. Рцем, братие, и ненави́дящим нас, прости́м вся воскресе́нием, и та́ко возопи́им: Христо́с воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в, и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

05.05.2013 Пасха – праздник праздников и торжество из торжеств – самый главный и радостный христианский день в году. Не в последнюю очередь эта радость создается за счет мажорных, ликующих песнопений, которые звучат во всех православных храмах России в Пасхальную ночь, Светлую Седмицу и потом до отдания Пасхи в течение 40 дней.

В русской богослужебной традиции существует четкое эмоциональное противопоставление Страстной седмицы и Пасхи: Страстная седмица печальна, с преобладающим минором, Светлая, Пасхальная седмица радостная, преимущественно мажорная. Однако для многих будет удивлением узнать, что такое музыкальное противопоставление существует только в Русской Православной Церкви (и исторически зависящих от русской богослужебной традиции церквей, Американской, например) и только последние триста лет.

Сравнивая наши пасхальные молитвы с греческими, сербскими или болгарскими, мы можем с удивлением заметить, что преобладающая часть песнопений будет не мажорной, а, скорее, минорной, выстроенной по обычным гласовым распевам. Это другое понимание праздника и праздничного веселия в принципе. В храмах византийской традиции веселят молящихся не радостные мелодии, а сама суть текста, требующая сотрудничества с ним, созерцательного, умственного труда во время богослужения. И минор византийских напевов звучит здесь вовсе не уныло и не печально. Иными словами, веселит православных христиан само событие Воскресений Христова, отраженное в текстах богослужения, а не веселые мелодии, обилие света в храме, окончание поста и возможность разговеться.

Так музыкальные традиции братских Православных Церквей позволяют нам лучше понять глубину богослужения.

В настоящее время в распоряжении регента хора множество нот – от древних византийских до замысловатых композиторских сочинений разных веков. В последние десятилетия широко распространилась традиция исполнения тропаря Пасхи на максимально возможном количестве иностранных языков в знак универсальности апостольской проповеди.

Самый распространенный – Греко-латино-славянский, музыка А.Астафьева:


тропарь болгарский


староболгарский


греческий, славянский, латинский, турецкий, арабский, грузинский


по-китайски


по-грузински


по-грузински иным наспевом


на английском, украинском, греческом, латинском и славянском

Ирмос первой песни:
•Воскресения день, / просветимся, людие. / Пасха, Господня Пасха: / от смерти бо к жизни, / и от земли к небеси, / Христос Бог нас преведе, / победную поющия.

•Воскресения день! Просияем люди! / Пасха! Господня Пасха! / Ибо от смерти к жизни и с земли к небесам / Христос Бог нас перевел, / песнь победную поющих.

Ирмос третьей песни:
•Приидите, пиво пием новое, / не от камене неплодна чудодеемое, / но нетления источник / из гроба одождивша Христа, / в Немже утверждаемся.

•Придите, будем пить питие новое, / не из камня бесплодного чудесно изводимое, / но бессмертия источник, / пролившийся из гроба Христом, / на Котором мы утверждаемся.

Ипакои
•Предварившия утро, яже о Марии, / и обретшия камень отвален от гроба, / слышаху от Ангела: во свете присносущнем Сущаго / с мертвыми что ищете, яко человека? / Видите гробныя пелены, тецыте и миру проповедите, / яко воста Господь, умертвивый смерть, / яко есть Сын Бога, спасающаго род человеческий.

•Жены, пришедшие с Марией до рассвета / и нашедшие камень отваленным от гроба, / услышали от Ангела: "Во свете вечном Пребывающего / что вы ищете среди мертвых как человека? / Посмотрите на погребальные пелены, / бегите и миру возвестите, / что восстал Господь, умертвив смерть, / ибо Он – Сын Бога, спасающего род человеческий!"

Ирмос четвертой песни:
•На Божественней стражи / богоглаголивый Аввакум / да станет с нами, и покажет / светоносна Ангела, / ясно глаголюща: / днесь спасение миру, / яко воскресе Христос, / яко всесилен.

•На божественной страже / Богословесный Аввакум да станет с нами / и покажет светоносного Ангела, / ясно возглашающего: / "В сей день – спасение миру, / ибо воскрес Христос, / как всемогущий".

Ирмос пятой песни:
•Утренюем утреннюю глубоку, / и вместо мира песнь принесем Владыце, / и Христа узрим / правды Солнце, / всем жизнь возсияюща.

•Бодрствовать будем с раннего утра / и, вместо ароматного масла песнь принесем Владыке, / и Христа узрим – правды Солнце, / всем жизнь излучающее.

Ирмос шестой песни:
•Снизшел еси в преисподняя земли, / и сокрушил еси вереи вечныя, / содержащия связанныя, Христе, / и тридневен, яко от кита Иона, / воскресл еси от гроба.

•Сошел Ты в глубочайшие места земли / и сокрушил засовы вечные, / державшие заключенных в оковы, Христе, / и на третий день, как из кита Иона, / воскрес из гроба.

Кондак
•Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне, / но адову разрушил еси силу / и воскресл еси, яко Победитель, Христе Боже, / женам мироносицам вещавый: радуйтеся! / И Твоим апостолом мир даруяй, / падшим подаяй воскресение.

•Хотя Ты и сошел во гроб, Бессмертный, / но уничтожил силу ада / и воскрес как победитель, Христе Боже, / женам-мироносицам возгласив: "Радуйтесь!" / и Твоим Апостолам мир даруя, / Ты, дающий падшим воскресение.

Ирмос седьмой песни:
•Отроки от пещи избавивый, / быв Человек, / страждет яко смертен, / и страстию смертное, / в нетления облачит благолепие, / Един благословен / отцев Бог, и препрославлен.

•Отроков из печи Избавивший, / став человеком, / страдает как смертный, / и Своим страданием / облекает смертное в красоту бессмертия, / Единый благословенный / Бог отцов и препрославленный.

Ирмос восьмой песни:
•Сей нареченный и святый день, / Един суббот Царь и Господь, / праздников праздник / и торжество есть торжеств, / воньже благословим Христа во веки.

•Этот желанный и святой день, / первый от субботы, царственный и главный, / есть праздников праздник / и торжество из торжеств. / В сей день благословляем Христа вовеки!

Ирмос девятой песни:
•Светися, светися, / новый Иерусалиме: / слава бо Господня / на тебе возсия. / Ликуй ныне / и веселися, Сионе. / Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, / о востании Рождества Твоего.

•Светись, светись, новый Иерусалим, / ибо слава Господня над тобою взошла! / Ликуй ныне и красуйся, Сион! / Ты же радуйся, Чистая Богородица, / о воскресении Рожденного Тобой.

Поют также сочинение Старорусского:

После каждой песни более торжественным напевом поется катавасия из тех же ирмосов. Вариантов довольно много. Самая популярная – сочинения А. Веделя:

С подачи известного лаврского регента архимандрита Матфея (Мормыля; +2009) во многих храмах споют катавасию сочинения иеромонаха Нафанаила (Бачкало):

Как мы уже отмечали, нашими предками пасхальный канон мыслился как некое серьезное и возвышенное повествование о победе Жизни над смертью, далеко не веселое и бравурное, потому что одержано Страданиями, Смертью и Кровью Бога, распинаемого нашими грехами. Это подтверждается практикой Церквей, где старинные обычаи до сих пор сохраняются. Вот, например, начало канона в сербской традиции:

Начало пасхального канона на греческом, Дивна Любоевич:

Канон болгарский

А вот болгарские припевы к девятой песни:

Канон на разных языках:

•Плотию уснув, / яко мертв, / Царю и Господи, / тридневен воскресл еси, / Адама воздвиг от тли, / и упразднив смерть: / Пасха нетления, / мира спасение.

•Плотию уснув, как смертный, / Ты, Царь и Господь, / на третий день воскрес, / Адама воздвигнув из тления и упразднив смерть. / Пасха нетления, / мира спасение!


болгарский


сербский


украинского композитора Н. Цополо

Другим смысловым центром утрени будут пасхальные стихиры. Их пять, и даже их обиходная мелодия – красива и торжественна. Конечно, существует множество сочинений и гармонизаций древних напевов.

•Да воскреснет Бог, / и расточатся врази Его. Пасха / священная нам днесь показася; / Пасха нова святая; / Пасха таинственная; / Пасха всечестная. / Пасха Христос Избавитель; / Пасха непорочная; / Пасха великая; / Пасха верных. / Пасха двери райския нам отверзающая. / Пасха всех освящающая верных.


сербские стихиры Пасхи


греческие стихиры Пасхи, Ватопед

В греческой богослужебной традиции принято особо выделять последнюю стихиру. Священник или архиерей выходит на амвон и на особый мотив поет:

•Воскресения день, / и просветимся торжеством, / и друг друга обымем. / Рцем братие, / и ненавидящим нас, / простим вся Воскресением, / и тако возопиим: / Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ, / и сущим во гробех живот даровав. Так, например, выглядело завершение пасхальных стихир архиепископом Афинским Христодулом (+2008):

Примечательно, но в некоторых московских храмах была похожая традиция на последней стихире выходить с трисвещником на амвон и приветствовать после пения молящихся.

Задостойником будет ирмос девятой песни с припевом, текст которого дал вдохновение множеству прославленных и малоизвестных композиторов, подаривших клиросу свои музыкальные приношения Святой Пасхе:

•Ангел вопияше Благодатней: / Чистая Дево, радуйся! / И паки реку: радуйся! / Твой Сын воскресе / тридневен от гроба, / и мертвыя воздвигнувый: / людие, веселитеся.


болгарское


сербское


П.Чесноков


знаменный распев с исоном


знаменное трехголосие

После литургии принято петь тропарь Пасхи длинным напевом. Для этой цели прекрасно подходит множество прекрасных произведений. По примеру Троице-Сергиевой Лавры во многих храмах поется сочинение А. Кастальского:

Не забывайте, что вся пасхальная неделя с точки зрения устава и вечности – это один праздничный день ликования и радости. При любой возможности стоит съездить помолиться на любую службу Светлой седмицы в Троице-Сергиеву Лавру – это незабываемый пасхальный опыт, запоминающийся на всю жизнь.

Для желающих внимательнее познакомиться с греческими пасхальными песнопениями можно рекомендовать запись хора известного афонского монастыря Ватопед, где хранится Пояс Пресвятой Богородицы:

Выражать свою пасхальную радость у греков принято весьма непосредственно, и многие певцы записывают пасхальные песнопения как отдельные видеоклипы, нередко в сопровождении музыкальных инструментов.


греческий певец Никодим Каварнос

Существует даже величественная и весьма интересная аранжировка традиционного напева тропаря для голоса и инструментов знаменитого греческого композитора Вангелиса. Печальная, трогательная обиходная музыка тропаря переходит в суровую и фантастическую мелодию оркестра, довольно длительное размышление о нелегком историческом пути Православной Церкви – Церкви мучеников и пророков, Церкви Христа, победившего смерть своей смертью:


Ирмос: Воскресе́ния день, просвети́мся, лю́дие. Па́сха, Госпо́дня Па́сха: от сме́рти бо к жи́зни и от земли́ к небеси́ Христо́с Бог нас преведе́, побе́дную пою́щия.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Очи́стим чу́вствия, и у́зрим непристу́пным све́том Воскресе́ния, Христа́́ блиста́ющася, и ра́дуйтеся, реку́ща, я́сно да услы́шим, побе́дную пою́ще.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Небеса́ у́бо досто́йно да веселя́тся, земля́ же да ра́дуется, да пра́зднует же мир, ви́димый же весь и неви́димый, Христо́с бо воста́, весе́лие ве́чное.

Богородичны: (Поемыя со второго дня Пасхи и до отдания)

Слава: Умерщвле́ния преде́л сломи́ла еси́́, ве́чную жизнь ро́ждшая Христа́́, из гро́ба возсия́вшаго днесь, Де́во Всенепоро́чная, и мир просвети́вшаго.

И ныне: Воскре́сшаго ви́девши Сы́на Твоего́́ и Бо́га, ра́дуйся со Апо́столы, Богоблагода́тная Чи́стая: и е́же ра́дуйся пе́рвее, я́ко всех ра́дости вина́, восприя́ла еси́́, Богома́ти Всенепоро́чная.

Песнь 3

Ирмос: Прииди́те пи́во пие́м но́вое, не от ќамене непло́дна чудоде́емое, но нетле́ния исто́чник, из гро́ба одожди́вша Христа́́, в Не́мже утвержда́емся.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Ны́не вся испо́лнишася све́та, не́бо же и земля́ и преиспо́дняя: да пра́зднует у́бо вся тварь воста́ние Христо́во, в Не́мже утвержда́ется.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Вчера́ спогребо́хся Тебе́, Христе́́, совостаю́ днесь воскре́сшу Тебе́, сраспина́хся Тебе́ вчера́, Сам мя спросла́ви, Спа́се, во Ца́рствии Твое́м.

Слава: На нетле́нную жизнь прихожду́ днесь бла́гостию ро́ждшагося из Тебе́, Чи́стая, и всем конце́м свет облиста́вшаго.

И ныне: Бо́га, Его́же родила́ еси́́ пло́тию, из ме́ртвых, я́коже рече́, воста́вша ви́девши, Чи́стая, лику́й, и Сего́ я́ко Бо́га, Пречи́стая, возвелича́й.

Предвари́вшыя у́тро я́же о Мари́и, и обре́тшыя ка́мень отвале́н от гро́ба, слы́шаху от А́нгела: во све́те присносу́щнем Су́щаго, с ме́ртвыми что и́щите я́ко челове́ка? Ви́дите гро́бныя пелены́, тецы́те и ми́ру пропове́дите, я́ко воста́ Госпо́дь, умертви́вый смерть, я́ко есть Сын Бо́га, спаса́ющаго род челове́ческий.

Песнь 4

Ирмос: На Боже́ственней стра́жи, Богоглаго́ливый Авваку́м да ста́нет с на́ми, и пока́жет светоно́сна А́нгела, я́сно глаго́люща: днесь спасе́ние ми́ру, я́ко воскре́се Христо́с, я́ко всеси́лен.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Му́жеский у́бо пол, я́ко разве́рзый де́вственную утро́бу, яви́ся Христо́с, я́ко челове́к же, А́гнец нарече́ся, непоро́чен же, я́ко невку́сен скве́рны, на́ша Па́сха, и я́ко Бог и́стинен, соверше́н рече́ся.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Я́ко единоле́тный а́гнец, благослове́нный нам вене́ц Христо́с, во́лею за всех закла́н бысть, Па́сха чисти́тельная, и па́ки из гро́ба кра́сное, пра́вды нам возсия́ Со́лнце.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Богооте́ц у́бо Дави́д пред се́нным ковче́гом скака́ше игра́я, лю́дие же Бо́жии святи́и, образо́в сбытие́ зря́ще, весели́мся Боже́ственне, я́ко воскре́се Христо́с, я́ко всеси́лен.

Слава: Созда́вый Ада́ма, Твоего́ пра́отца, Чи́стая, зи́ждется от Тебе́, и сме́ртное жили́ще разори́ Свое́ю сме́ртию днесь, и озари́ вся Боже́ственными блиста́ньми Воскресе́ния.

И ныне: Его́же родила́ еси́ Христа́, прекра́сно из ме́ртвых возсия́вша, Чи́стая, зря́щи, до́брая и непоро́чная в жена́х и кра́сная, днесь во спасе́ние всех, со Апо́столы ра́дующися Того́ прославля́й.

Песнь 5

Ирмос: У́треннюем у́треннюю глубоку́, и вме́сто ми́ра песнь принесе́м Влады́це, и Христа́ у́зрим пра́вды Со́лнце, всем жизнь возсия́юща.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Безме́рное Твое́ благоутро́бие а́довыми у́зами содержи́мии зря́ще, к све́ту идя́ху Христе́, весе́лыми нога́ми, Па́сху хва́ляще ве́чную.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Присту́пим, свещено́снии, исходя́щу Христу́ из гро́ба я́ко жениху́, и спра́зднуим любопра́зднственными чи́нми Па́сху Бо́жию спаси́тельную.

Слава: Просвеща́ется Боже́ственными луча́ми и живоно́сными Воскресе́ния Сы́на Твоего́, Богома́ти Пречи́стая, и ра́дости исполня́ется благочести́вых собра́ние.

И ныне: Не разве́рзл еси́ врата́ де́вства в воплоще́нии, гро́ба не разруши́л еси́ печа́тей, Царю́ созда́ния: отню́дуже Воскре́сшаго Тя зря́щи Ма́ти ра́довашеся.

Песнь 6

Ирмос: Снизше́л еси́ в преиспо́дняя земли́ и сокруши́л еси́ вереи́ ве́чныя, содержа́щыя свя́занныя, Христе́, и тридне́вен я́ко от ки́та Ио́на, воскре́сл еси́ от гро́ба.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Сохрани́в це́ла зна́мения, Христе́, воскре́сл еси́ от гро́ба, ключи́ Де́вы невреди́вый в рождестве́ Твое́м, и отве́рзл еси́ нам ра́йския две́ри.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Спа́се мой, живо́е же и неже́ртвенное заколе́ние, я́ко Бог Сам Себе́ во́лею приве́д Отцу́, совоскре́си́л еси́ всеро́днаго Ада́ма, воскре́с от гро́ба.

Слава: Возведе́ся дре́вле держи́мое сме́ртию и тле́нием, воплоти́вшимся от Твоего́ пречи́стаго чре́ва, к нетле́нней и присносу́щней жи́зни, Богоро́дице Де́во.

И ныне: Сни́де в преиспо́дняя земли́, в ложесна́ Твоя́, Чи́стая, сше́дый и всели́выйся, и воплоти́выйся па́че ума́, и воздви́же с Собо́ю Ада́ма, воскре́с от гро́ба.

А́ще и во гроб снизше́л еси́, Безсме́ртне, но а́дову разруши́л еси́ си́лу, и воскре́сл еси́, я́ко победи́тель, Христе́ Бо́же, жена́м мироно́сицам веща́вый: ра́дуйтеся, и Твои́м апо́столам мир да́руяй, па́дшим подая́й Воскресе́ние.

Е́же пре́жде со́лнца Со́лнце заше́дшее иногда́ во гроб, предвари́ша ко у́тру, и́щущия я́ко дне мироно́сицы де́вы, и друга́ ко друзе́й вопия́ху: о други́ни, прииди́те, воня́ми пома́жем Те́ло живоно́сное и погребе́ное, плоть воскреси́вшаго па́дшаго Ада́ма, лежа́щую во гро́бе. И́дем, потщи́мся я́коже волсви́, и поклони́мся, и принесе́м ми́ра я́ко да́ры, не в пелена́х, но в плащани́це обви́тому, и пла́чим и возопи́им: о Влады́ко, воста́ни, па́дшим подая́й воскресе́ние.

Воскресе́ние Христо́во ви́девше, поклони́мся Свято́му Го́споду Иису́су, Еди́ному Безгре́шному, Кресту́ Твоему́ покланя́емся, Христе́, и свято́е Воскресе́ние Твое́ пое́м и сла́вим: Ты бо еси́ Бог наш, ра́зве Тебе́ ино́го не зна́ем, Имя Твое́ имену́ем. Прииди́те вси ве́рнии, поклони́мся свято́му Христо́ву Воскресе́нию: се бо прии́де Кресто́м ра́дость всему́ ми́ру. Всегда́ благословя́ще Го́спода, пое́м Воскресе́ние Его́: распя́тие бо претерпе́в, сме́ртию смерть разруши́. (Трижды).

Воскре́с Иису́с от гро́ба, я́коже прорече́, даде́ нам живо́т ве́чный и ве́лию ми́лость. (Трижды).

Песнь 7

Ирмос: О́троки от пе́щи изба́вивый, быв Челове́к, стра́ждает я́ко сме́ртен, и стра́стию сме́ртное в нетле́ния облачи́т благоле́пие, Еди́н благослове́н отце́в Бог и препросла́влен.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Же́ны с ми́ры богому́дрыя в след Тебе́ теча́ху: Его́же я́ко ме́ртва со слеза́ми иска́ху, поклони́шася ра́дующияся Живо́му Бо́гу и Па́сху та́йную Твои́м, Христе́, ученико́м благовести́ша.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Сме́рти пра́зднуем умерщвле́ние, а́дово разруше́ние, ино́го жития́ ве́чнаго нача́ло, и игра́юще пое́м вино́внаго, еди́наго благослове́ннаго отце́в Бо́га и препросла́вленнаго.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Я́ко вои́стинну свяще́нная, и всепра́зднственная сия́ спаси́тельная нощь, и светоза́рная, светоно́снаго дне, воста́ния су́щи провозве́стница: в не́йже безле́тный Свет из гро́ба пло́тски всем возсия́.

Слава: Умертви́в Сын Твой смерть, Всенепоро́чная, днесь, всем сме́ртным пребыва́ющий живо́т во ве́ки веко́в дарова́, Еди́н благослове́нный отце́в Бог и препросла́вленный.

И ныне: Всем ца́рствуяй созда́нием, быв челове́к, всели́ся в Твою́, Богоблагода́тная, утро́бу, и распя́тие претерпе́в и смерть, воскре́се боголе́пно, совозста́вив нас, я́ко Всеси́лен.

Песнь 8

Ирмос: Сей нарече́нный и святы́й день, еди́н суббо́т Царь и Госпо́дь, пра́здников пра́здник и торжество́ есть торже́ств, во́ньже благослови́м Христа́ во ве́ки.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Прииди́те но́ваго виногра́да рожде́ния, Боже́ственнаго весе́лия, в наро́читом дни Воскресе́ния, Ца́рствия Христо́ва приобщи́мся, пою́ще Его́ я́ко Бо́га во ве́ки.

Припев: Христо́с Воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Возведи́ о́крест о́чи твои́, Сио́не, и виждь: се бо приидо́ша к тебе́ я́ко богосве́тлая свети́ла, от за́пада, и се́вера, и мо́ря, и восто́ка ча́да твоя́, в тебе́ благословя́щая Христа́ во ве́ки.

Припев: Пресвята́я Тро́ице, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Отче Вседержи́телю, и Сло́ве, и Ду́ше, треми́ соединя́емое во ипоста́сех естество́, Пресу́щественне и Пребоже́ственне, в Тя крести́хомся и Тя благослови́м во вся ве́ки.

Слава: Прии́де Тобо́ю в мир Госпо́дь, Де́во Богоро́дице, и чре́во а́дово расто́рг, сме́ртным нам воскресе́ние дарова́: те́мже благослови́м Его́ во ве́ки.

И ныне: Всю низложи́в сме́рти держа́ву, Сын Твой, Де́во, Свои́м воскресе́нием, я́ко Бог кре́пкий, совознесе́ нас и обожи́. Те́мже воспева́ем Его во ве́ки.

Песнь 9

Вели́чит душа́ моя́ воскре́сшаго тридне́вно от гро́ба Христа́ Жизнода́вца.

Ирмос: Свети́ся, свети́ся, но́вый Иерусали́ме: сла́ва бо Госпо́дня на тебе́ возсия́. Лику́й ны́не и весели́ся, Сио́не, Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́дице, о воста́нии Рожде́ства Твоего́.

Припев: Христо́с но́вая Па́сха, Же́ртва жива́я, А́гнец Бо́жий, взе́мляй грехи́ ми́ра.

О Боже́ственнаго, о любе́знаго, о сладча́йшаго Твоего́ гла́са! С на́ми бо нело́жно обеща́лся еси́ бы́ти до сконча́ния ве́ка, Христе́. Его́же ве́рнии, утвержде́ние наде́жды иму́ще, ра́дуемся.

Припев: Магдали́на Мари́я притече́ ко гро́бу, и Христа́ ви́девши, я́ко вертогра́даря вопроша́ше.

О Па́сха ве́лия, и свяще́ннейшая, Христе́! О Му́дросте, и Сло́ве Бо́жий, и Си́ло! Подава́й нам и́стее Тебе́ причаща́тися, в невече́рнем дни Ца́рствия Твоего́.

Слава: Согла́сно, Де́во, Тебе́ блажи́м ве́рнии: ра́дуйся, две́ре Госпо́дня, ра́дуйся, гра́де одушевле́нный; ра́дуйся, Ея́же ра́ди нам ны́не возсия́ свет, из Тебе́ Рожде́ннаго из ме́ртвых воскресе́ния.

И ныне: Весели́ся и ра́дуйся, Боже́ственная две́ре Све́та: заше́дый бо Иису́с во гроб возсия́, просия́в со́лнца светле́е и ве́рныя вся озари́в, Богора́дованная Влады́чице.

Ангел вопия́ше Благода́тней: Чи́стая Де́во, ра́дуйся, и па́ки реку́: ра́дуйся! Твой Сын воскре́се тридне́вен от гро́ба и ме́ртвыя воздви́гнувый, лю́дие, весели́теся.

Свети́ся, свети́ся, но́вый Иерусали́ме: сла́ва бо Госпо́дня на тебе́ возсия́, лику́й ны́не и весели́ся, Сио́не, Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́дице, о воста́нии Рождества́ Твоего́.

Эксапостиларий: Пло́тию усну́в, я́ко мертв, Царю́ и Го́споди, тридне́вен воскре́сл еси́, Ада́ма воздви́г от тли, и упраздни́в смерть: Па́сха нетле́ния, ми́ра спасе́ние. (Трижды)

Стихиры Пасхи, глас 5:

Стих: Да воскре́снет Бог, и расточа́тся врази́ Его́.

Па́сха свяще́нная нам днесь показа́ся, Па́сха но́ва свята́я, Па́сха та́инственная, Па́сха всечестна́я. Па́сха Христо́с Изба́витель, Па́сха непоро́чная, Па́сха вели́кая, Па́сха ве́рных. Па́сха две́ри ра́йския нам отверза́ющая. Па́сха всех освяща́ющая ве́рных.

Стих: Я́ко исчеза́ет дым, да исче́знут.

Прииди́те от виде́ния жены́ благове́стницы, и Сио́ну рцы́те: приими́ от нас ра́дости благове́щения, Воскресе́ния Христо́ва: красу́йся, лику́й и ра́дуйся, Иерусали́ме, Царя́ Христа́ узре́в из гро́ба, я́ко жениха́ происходя́ща.

Стих: Та́ко да поги́бнут гре́шницы от Лица́ Бо́жия, а пра́ведницы да возвеселя́тся.

Мироно́сицы жены́, у́тру глубоку́, предста́вша гро́бу Живода́вца, обрето́ша А́нгела на ка́мени седя́ща, и той провеща́в им, си́це глаго́лаше: что и́щете Жива́го с ме́ртвыми? что пла́чете Нетле́ннаго во тли? Ше́дше, пропове́дите ученико́м Его́.

Стих: Сей день, его́же сотвори Госпо́дь, возра́дуемся и возвесели́мся в онь.

Па́сха кра́сная, Па́сха, Госпо́дня Па́сха! Па́сха всечестна́я нам возсия́. Па́сха, ра́достию друг дру́га обы́мем. О Па́сха! Избавле́ние ско́рби, и́бо из гро́ба днесь, я́ко от черто́га возсия́в Христо́с, жены́ ра́дости испо́лни, глаго́ля: пропове́дите апо́столом.

Слава, и ныне, глас 5: Воскресе́ния день, и просвети́мся торжество́м, и друг дру́га обы́мем. Рцем бра́тие, и ненави́дящим нас, прости́м вся Воскресе́нием, и та́ко возопии́м: Христо́с воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в, и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в.

Христо́с воскре́се из ме́ртвых, сме́ртию смерть попра́в, и су́щим во гробе́х живо́т дарова́в. (Трижды)

Чудо на Пасху. Реальные истории, случившиеся в Светлое Христово Воскресение

Ольга Емельяненко, жена священника, многодетная мама, г. Ломоносов

Молитва, открывающая двери

Я выросла в многодетной семье священнослужителя. Отец служил в храме Казанской иконы Божией Матери в селе Нероновка Самарской области. У меня было 10 братьев и сестер, и все мы помогали родителям в храме: мальчики прислуживали в алтаре, а девочки пели на клиросе под руководством мамы.

Однажды на Пасху произошел случай, который на меня, еще совсем ребенка, произвел такое неизгладимое впечатление, что запомнился на всю жизнь. После пасхального богослужения мы с братьями и сестрами, уже уставшие, полусонные, шли домой. На улице только-только начинало рассветать и было достаточно холодно. Хотелось поскорее оказаться дома и уже начать долгожданную праздничную трапезу. Но совершенно непонятно почему, мы не смогли открыть входную дверь. Сколько ни пытались — замок просто не поворачивался! Пришлось ждать, пока папа в храме закончит освящать куличи и поможет нам.

Но и папе дверь открыть не удалось. После нескольких безуспешных попыток стало ясно, что дверь придется ломать. И тогда папа прочитал молитву, перекрестил замок, повернул ключ… и дверь открылась!

В это пасхальное утро я поняла, какой силой обладают молитва, крестное знамение и, главное, — вера. Которая любую неприятность может превратить в чудо.

Марина Борисова, журналист, г. Москва

Нечаянная радость

Мамино причащение

Несколько лет назад я впервые должна была петь пасхальную службу вместе с нашим церковным хором. Моя мама заходит в храм только тогда, когда я прошу ее зайти, поставить свечку и о ком-нибудь помолиться. Собственного желания пойти на службу у нее обычно нет.

Как раз в этом году я впервые должна была петь пасхальную службу вместе с нашим церковным хором. Но перед праздником священник попросил трех человек поехать в сельский храм, где совсем некому было петь. Храм тот был неотапливаемый, неотремонтированный, никому не хотелось отделяться от дружного коллектива и ехать туда. Однако я и еще двое человек согласились.

И вот вскоре после этого мама стала спрашивать меня, как пойти на литургию и причаститься. И это произошло! Да, может быть, это всего лишь совпадение — но мне тогда в голову пришла очень ясная мысль: когда ты чем-то жертвуешь ради Бога и исполняешь Его волю, Он выполняет твое желание и совершает чудеса. А для меня мамино причащение и есть настоящее Чудо.

Людмила Державина, журналист, г. Казань

Воскресение в хосписе

Хоспис. Я познакомилась с этим местом год назад на Светлой неделе, когда мы с хором помогали служить литургию по пасхальному чину для людей, которые не в силах прийти на пасхальное богослужение и вместе со всеми прославить Воскресшего Спасителя.

У молельной комнаты уже собрался народ. Подопечные дети, и взрослые, и те, кто за ними ухаживает. Когда священник вместе с народом поет тропарь Пасхи, то многие улыбаются. У детей необыкновенно чистые глаза, такие мало где встретишь. Все причащаются.

Потом батюшка идет причащать тех, кто не в силах подняться с постели. Мы идем по комнатам (сложно назвать их палатами). В первой живет Машенька. Совсем малютка, на вид ей года два. Она лежит и не открывает глаза. Мама дает согласие на причащение, и когда Машу причащают, то она улыбается.

Анастасия Кузнецова, домохозяйка, г. Казань

Христос воскрес! Какое еще чудо ты хочешь?

Ольга Храпенкова, журналист, г. Рязань

Пасха и бабушки

Для меня в детстве пасхальным чудом была обычная поездка к бабушке в этот светлый праздник. Бабушки и дедушки жили в деревне, а мы приезжали к ним из города. Приезжать получалось всего на один день: я училась по субботам, и родители ждали окончания моих пяти уроков. Но однажды… Поздняя Пасха, неделя майских выходных! Такую радость от праздника я мало когда испытывала.

Уроки пролетели как миг, бегу домой. Страстная суббота, а все вокруг словно шепчет: скоро радость и праздник! Дома мама уже напекла куличи, приготовила творожную пасху, накрасила яйца — все с собой! У иконки Богородицы — горка шоколадных яичек в разноцветных обертках, подарок от мамы. А ощущение… как будто от Самой Богородицы! Быстро собираемся и на удивление без пробок приезжаем к бабушкам. А там уже все в сборе, приехали дяди и тети с семьями… Людей так много — а не тесно и не шумно. Радостно!

Собираем с бабушкой сумку с пасхальными угощениями — святить. Обязательно берем много, чтобы поделиться с монахами и малоимущими — такой обычай в монастыре. Бабушка идет с нами, внуками, и здоровается со всеми встречными.

Алена Соколова, помощник репертуарной части МХТ им. А. П. Чехова, г. Москва

Когда не нужно ничего объяснять

Подготовили Людмила Державина, Дарья Баринова

Автор заставки — Мария Иванова

Чудо Светлой Пасхи. или Пасхальные обычаи и приметы наших предков.



С пасхальными яйцами было связано много традиций, примет и поверий. Вот некоторые из них:

Среди православных была и остается традиция христосования. В этот момент обменивались яйцами,и троекратно целовались в щеки. И здесь не всё так просто. Если первый поцелуй приходился в левую щеку, это означало, что к человеку не очень хорошо относятся.
Ну и какой же праздник без развлечений и игр?

". всегда радуйтесь и непрестанно молитесь, за всё благодарите" - эти слова апостола для нас заповедь, а молитва - беседа души с Богом.
Есть молитвы на всякие обстоятельства, происходящие с нами в жизни, которые поддерживают нас. Поделитесь молитвенным опытом, наставлениями духовников и святых отцов.



Читайте также: